Nieuw en wijziging van beleid
Overzicht wijzigingen
Begroting | Meerjarenraming | ||||
(x €1.000,-) | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Originele begroting | Lasten | 265 | 205 | 301 | 266 |
---|---|---|---|---|---|
Baten | -3.333 | -3.157 | -3.040 | -2.355 |
(x €1.000,-) | Begroting | Meerjarenraming | ||||
Taakveld | Omschrijving | Structureel | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|
0.8 | Stelpost vrijval kapitaallst | Ja | -3 | -9 | -17 | |
Totaal lasten nieuwe actiepunten Nota Meerjarenbeleid | 0 | -3 | -9 | -17 |
(x €1.000,-) | Begroting | Meerjarenraming | ||||
Taakveld | Omschrijving | Structureel | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|
Totaal baten nieuwe actiepunten Nota Meerjarenbeleid | - | - | - | - |
---|
Een toelichting op deze actiepunten is gegeven bij de beoogde maatschappelijke effecten van dit programma.
(x €1.000,-) | Begroting | Meerjarenbegroting | ||||
Taakveld | Omschrijving | Structureel | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|
0.10 | Toev. tbv incident.exploitatie | Nee | 88 | 49 | 35 | 35 |
0.8 | Stelpost vrijval kapitaallst | Ja | -1 | -1 | ||
0.8 | Stelpost te treffen voorzienin | Ja | 679 | 33 | 33 | 33 |
Totaal lasten nieuwe actiepunten Nota van Aanbieding | 767 | 82 | 67 | 67 |
(x €1.000,-) | Begroting | Meerjarenbegroting | ||||
Taakveld | Omschrijving | Structureel | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|
0.10 | Aanw. Algemene reserve | Nee | -1.192 | -660 | -352 | -237 |
0.10 | Aanw. Algemene reserve | Ja | 300 | 300 | 300 | 300 |
0.2 | Secretarieleges | Ja | -1 | -1 | -1 | -1 |
0.5 | Rente belegging kasgeld < 1 ja | Nee | -300 | |||
0.61 | OZB woningen | Ja | -198 | -198 | -198 | -198 |
0.62 | OZB niet-woningen Eigenaar | Ja | -58 | -58 | -58 | -58 |
0.62 | OZB niet-woningen Gebruiker | Ja | -40 | -40 | -40 | -40 |
0.7 | Algemene uitkering sociaal dom | Ja | -20 | -22 | -2 | -2 |
0.7 | Algemene uitkering | Ja | -671 | -43 | -139 | -253 |
0.8 | Stelpost dekkingsmaatregelen | Nee | -901 | -298 | -298 | -298 |
3.4 | Opbrengst toeristenbelasting | Ja | -14 | -14 | -14 | -14 |
3.4 | Opbrengst forensenbelasting | Ja | -4 | -4 | -4 | -4 |
Totaal baten nieuwe actiepunten Nota van Aanbieding | -3.099 | -1.038 | -806 | -805 |
Voor de toelichting op de baten en lasten voortkomend uit de actiepunten uit de Nota van aanbieding verwijzen wij op deze plaats naar de gegeven toelichting in de Nota van aanbieding.
Verdere toelichting op taakvelden
0.5 Treasury
Dividend
De verlaging van de opbrengst aan dividend ten opzichte van de begroting 2025 wordt m.n. veroorzaakt door een lagere dividenduitkering van Cogas. Met ingang van 2026 vervalt zoals reeds meegedeeld het extra dividend van Cogas, een nadeel van € 370.000. Dit was al in de meerjarenraming van de begroting 2025 voorzien.
Met ingang van 2028 wordt het nieuwe door de Algemene vergadering van Aandeelhouders vastgestelde dividendbeleid van kracht. Aandeelhouders krijgen dan onder voorwaarden geen vast bedrag meer per aandeel, maar het dividend wordt resultaatafhankelijk.Op basis van de meerjarenbegroting 2025-2029 van Cogas is het verwachte dividend vanaf 2028 naar boven bijgesteld ten opzichte van de ramingen in onze programmabegroting 2025.
Voor 2028 betekent dit een toename van € 71.000 en in 2029 van € 88.000.
Rente
Zoals ook in de bestuursrapportage 2025 staat vermeld hebben wij financiële middelen uitstaan bij het rijk op onze rekening-courant bij de schatkist (dit is een verplichting). We ontvangen op dit moment rente over deze middelen. Er staan diverse investeringen op stapel zoals bijvoorbeeld de sporthal op de Esrand, het Kindcentrum scholen Enter en de renovatie van de school met De Bijbel in Notter Zuna. Niet alle investeringen zullen in 2025/2026 tot besteding komen. In het kader van het traject Financieel gezond is het op basis van een opgestelde liquiditeitenplanning mogelijk gebleken om een deel van deze rentebaten tot een bedrag van € 250.000 als structureel aan te merken en een deel als incidenteel. In 2026 is € 300.000 als eenmalige bate geraamd (zie ook nota van aanbieding).
0.61/0.62.Baten ozb woningen en niet-woningen
Naast de inflatoire verhogingen van de gemeentelijke belastingen wordt ook rekening gehouden met een toename van onroerende zaken binnen de gemeente Wierden (woningbouw en bedrijven).
0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen
De ramingen zijn gebaseerd op de meicirculaire 2025. In de Nota van aanbieding worden de consequenties van de septembercirculaire 2025 inzichtelijk gemaakt.
In de nota van aanbieding wordt verder een toelichting gegeven op de algemene uitkering.
0.8 Overige baten en lasten
Op dit taakveld staan met name de volgende stelposten geraamd:
- Naar aanleiding van de mei- en septembercirculaire over het gemeentefonds:
- voor het jaar 2026 € 100.000 voor openbare bibliotheken. Er zal een wettelijke zorgplicht voor gemeenten worden ingevoerd ten aanzien van de openbare bibliotheek. Voor het uitvoeren van deze taak zullen gemeenten een structurele bijdrage via het gemeentefonds ontvangen. Gemeenten ontvangen in2026, evenals in 2025, een decentralisatie-uitkering, om zich op de periode van de zorgplicht te kunnen voorbereiden;
- voor forensische dienstverlening € 5.000 vanaf 2026;
- voor demografische ontwikkelingen Wmo (vergrijzing) € 95.000 in 2027 oplopend tot € 195.000 in 2028. In de begroting wordt in meerjarenperspectief de vraagzijde naar voorzieningen constant gehouden;
- voor uitvoering van de Wet integrale suïcide preventie en overheidsbrede dienstverlening (dit was een SPUK en is overgegaan naar de algemene uitkering) € 33.000;
- voor enkel het jaar 2026 wordt via het Gemeentefonds € 789.000 ontvangen voor Capaciteit decentrale overheden klimaat en energiebeleid (CDOKE). Dit komt door de overheveling van deze middelen vanuit een specifieke uitkering naar de algemene uitkering voor het jaar 2026. De verwachting is dat de middelen ook na 2026 structureel beschikbaar zijn, echter dit is nog niet zo verwerkt in de circulaires van het Gemeentefonds. Van dit bedrag is conform besluitvorming al een bedrag van € 143.000 structureel ingezet ter dekking van personeelslasten. Het overige ad € 646.000 wordt in afwachting van het structureel beschikbaar komen van deze middelen budgettair neutraal geraamd. Bij de Nota Meerjarenbeleid 2027-2030 verwachten wij hier meer duidelijkheid over, zodat deze middelen hierin meegenomen kunnen worden.
- een stelpost van € 36.000 voor de gevolgen van de actualisatie van de meerjaren onderhoudsplanningen van de gemeentelijke gebouwen;
- de gebruikelijke stelposten voor stijging van de salarislasten vanwege de jaarlijks toe te kennen periodieken aan personeel;
- € 299.000 voor nog naar taakvelden toe te delen inzet van medewerkers vanwege vacatureruimte;
- voor loon- en prijsontwikkelingen is in de begroting 2026 € 1.220.000 opgenomen. Hiervan is reeds € 559.000 primitief geraamd als salarisontwikkeling 2026 en uitgaven sociaal domein (Jeugd en WMO zijn al op prijspeil 2026 geraamd). Er resteert derhalve nog een te ramen bedrag ad € 661.000 op deze stelpost;
- daarnaast wordt zoals gebruikelijk op deze post de vrijval van kapitaallasten (lagere rentelasten vanwege afnemende boekwaarden door afschrijvingen) verantwoord vanaf 2027.
Verder zijn oude stelposten, die in 2025 geraamd stonden, komen te vervallen. Waar nodig zijn deze verwerkt in de begroting.
Wanneer tot besteding van deze gelden moet worden overgegaan komen er (via de bestuursrapportage) voorstellen naar de gemeenteraad ter besluitvorming.
3.4 Economische promotie
De opbrengst aan toeristen- en forensenbelasting is verlaagd en in lijn gebracht met de werkelijke realisatie (aantal overnachtingen blijft achter op de verwachting) en zijn vervolgens verhoogd met de reguliere indexatie van de gemeentelijke belastingen.
Overig:
De inflatoire verhogingen van de gemeentelijke belastingen wordt hier ook vermeld.
Voor een toelichting op de mutatie in de reserves verwijzen wij op dit punt naar de nota van aanbieding. Met de vermelde onttrekkingen aan de algemene reserve wordt de begroting in de eenmalige sfeer sluitend gemaakt.
De onder Nota Meerjarenbeleid vermelde bedragen betreft een uitsluitend administratieve verantwoording van nieuwe investeringen die met eenmalige bijdragen worden gedekt. Hetzelfde geldt voor de gemelde bedragen onder de Nota van aanbieding die betrekking hebben op de eenmalig af te dekken exploitatie uitgaven (zie ook "Nota van aanbieding"). Dit geldt ook voor de verdere corresponderende bedragen in het meerjarenperspectief.
De eenmalige onttrekkingen aan reserves wordt hierdoor op de verschillende programma's zichtbaar.